ראיון מיוחד עם האדריכל אלי דיגא, רכז תכנון עיר בכיר בעיריית תל אביב-יפו, השופך אור חדש על אזור נווה שאנן. בשנים האחרונות נמצאת נווה שאנן בעיצומה של תנופת פיתוח, אך מבחינת תוכניות ארוכות טווח – זוהי רק תחילת הדרך

"אגף תכנון העיר אחראי על תכנון אורבני ומעורב בתהליכים ארוכי טווח", מסביר אלי דיגא, רכז תכנון עיר בכיר באגף תכנון העיר, במנהל ההנדסה שבעיריית תל אביב-יפו. "מחלקות אחרות בעירייה מטפלות בנושאים מרחביים ופיזיים כמו פיתוח ברחובות, שיפור התאורה להגברת תחושת הביטחון ושיפור המרחב הציבורי.

"אני יודע שנעשית עבודה גדולה מאוד בראשות סמנכ"ל ומשנה למנכ"ל העירייה, רובי זלוף. פעולות אלו קורות במקביל לתוכניות חומש של מנהל בינוי ותשתיות. מבחינת העירייה, יש דגש גדול מאוד על שכונת נווה שאנן, לפחות בשנתיים האחרונות".

כיצד תיראה החלוקה בין מסחר למגורים?

"התב"עות המנדטוריות הגדירו את שימושי הקרקע בנווה שאנן כמעורבים: מסחר ומלאכה ואמנות בקומות התחתונות, ומגורים בקומות העליונות. אנחנו ממשיכים באותה רוח, ומוסיפים להגדרת המסחר חללי סטודיו וכל מה שאינו מפריע למגורים. ברוב התכניות הגדלנו את אחוזי הבנייה למגורים כדי לייצר פעילות באזור גם בשעות הלילה".

מה מתוכנן להיבנות על שטח התחנה המרכזית הישנה?

"שטח התחנה המרכזית הישנה מוגדר כשטח למבני ציבור, הכולל בין היתר גם כיכר עירונית פתוחה. לא מתוכננים מגורים במקום. במתחם נבנה פרויקט של להקת המחול בת שבע, קומפלקס שמורכב ממספר אולמות בגדלים שונים".

היכן מתרכז מרב המאמץ?

"תוכנית אחת נוגעת למתחם שוק העלייה. על המגרש שעליו עמד בעבר מבנה השוק הסיטונאי בונים כיום שלושה מבני מגורים, שאחד מהם מיועד לדירות להשכרה בניהול העירייה. מעבר לכך יש במקום שטח ציבורי פתוח שמשתרע על כארבעה דונמים. בתוכנית 'מרחב השומרון', שמשתרעת על שטח של כ-70 דונם, נקבעו שימושים לתעסוקה, מסחר, ומגורים וכמובן שטחים למבני ציבור ושטחים פתוחים לטובת הציבור. הבינוי המוצע כולל בנייה אינטנסיבית במבנים שגובהם 11-34 קומות".

שיפוצי בתים וחזיתות בנווה שאנן הם כבר עובדה בשטח וכבודם במקומם מונח. אלא שכדי להפוך את השכונה לאיכותית צריך להשקיע בתושבים. בתחום זה פועלת העירייה בשני ערוצים: חיזוק התרבות והפנאי, ומשיכת אוכלוסיה ברמה גבוהה.

את השינוי בתרבות ובפנאי רואים בשטח: התחנה המרכזית הישנה עברה שיפוץ יסודי והיא מתפקדת כמרחב ציבורי מזמין ופעיל. היכן שעמדו הרציפים נבנתה ריאה ירוקה קטנה עם מרבדי דשא, מתקני משחקים לילדים, מגרש ספורט, גינת כלבים, עצים וספסלים. בשעות אחר הצהריים המקום תוסס וחי, וצחוק ילדים נשמע ברקע. בניין התחנה ההיסטורי עבר שיפוץ יסודי ונפתחו בו גני ילדים, תחנת משטרה וחממה עירונית ליזמות אורבנית, שמחברת בין יזמים לבין הצרכים של תושבי שכונות דרום העיר.

שוק אוכל עולם, שמסתמן כאירוע שנתי, מושך לתחנה המרכזית הישנה פודיז מכל הארץ, שמגיעים לטעום חביתה יפנית וכריך דרום אפריקאי. סטודנטים רואים בנווה שאנן יעד מועדף למגורים בזכות מלגות שהעירייה מחלקת. הם מקדישים מספר שעות בחודש בפעילות למען העירייה ומקבלים מלגת דיור נדיבה.

"שוק העלייה, שהוכרז כמבנה לשימור, יהפוך לקאנטרי קהילתי עם בריכת שחייה מקורה ותוספת מספר קומות לשימושים קהילתיים כמו חוגים וחדר כושר. זהו פרויקט משמעותי ביותר שבתפר בין שכונת פלורנטין לשכונת נווה צדק", מוסיף דיגא. "בקמפוס להקת בת שבע יהיו אולמות פתוחים לכלל המשתמשים ולפעילות שכונתית, כמו אולמות התכנסות וקריאה".

איך יתחבר אזור נווה שאנן לשאר העיר?

הראייה התכנונית היא לייצר קישוריות בין שכונת נווה שאנן למרכז העיר על ידי הסרת חסמים כמו שינוי היקפי תנועה ברחובות והורדת החומות במתחם חברת החשמל. בנווה שאנן יעברו שני קווים של הרכבת הקלה: הקו הירוק בשדרות הר ציון, והקו הסגול בתחנת לוינסקי בצומת הרחובות הר ציון ולווינסקי. הם ישפרו את הנגישות לכלל העיר ולכל גוש דן".

כיצד תתנהל התנועה בתוך השכונה עצמה?

"האזור המרקמי של נווה שאנן מוגדר בתכנית המתאר כמרחב שוטטות. אנו שמים דגש על הולכי רגל ועל צירי הליכה וצירי אופניים שיתווספו בצירים הראשיים – דרך בגין, רחוב הרכבת ושדרות הר ציון. ברחובות הקטנים בתוך השכונה יש צירי אופניים".

איך ישפיעו השינויים על מחירי הדיור בנווה שאנן?

"אני לא שמאי, אך ניתן לשער שכל מהלך הטומן בחובו השקעה בתשתיות והתחדשות עירונית יגרום לעלייה בשווי הנכסים באזור".

רוצים לשמוע עוד על ההזדמנויות בנווה שאנן?
ליצירת קשר עם קבוצת הורוביץ: 8188*
נגישות