שוק לוינסקי הפך בשנים האחרונות למתחם תוסס של קניות ובילויים. לחמארות, המעדניות וחנויות התבלינים הוותיקות של השוק הצטרפו עשרות בתי אוכל שמציעים סצינת בילוי צעירה, וויב אלטרנטיבי ומחירים נוחים. והמבחר מסחרר: תוכלו לטעום כאן את המרציפן הטוב בארץ, לרכוש מעדנים במעדניות שפועלות למעלה משבעים שנה, להתפנק עם מאפים מוקפדים וקפה משובח או להעביר ערב של אוכל מעולה וקוקטיילים. אספנו לכם 15 תחנות חובה של השוק שפשוט אסור לכם לפספס.

למלא את המקרר:

1. חיים רפאל

המעדנייה הוותיקה שמנוהלת כיום בידי הדור השלישי של מקימיה מציעה מבחר מפתה של מאכלים שיאפשר לכם להרכיב ארוחה מושלמת, למלא את המקרר לשישי שבת או סתם להצטייד במשהו טעים לדרך. יש כאן דגים כבושים ומעושנים מהטובים שניתן למצוא (שימו לב לסלמון המעושן בפריסה עבה שלא מזכיר אף סלמון מעושן שטעמתם עד כה) זיתים בייבוא ישיר מיוון, גבינות ונקניקים משובחים וגם אוכל מוכן שנעשה בידי המשפחה. קציצות כרישה זהובות ושמנמנות, כבד קצוץ מופלא ואיקרא מעולה הם שלושה מאכלים שאסור לצאת מפה בלעדיהם.

לוינסקי 36, תל אביב. 03-6826147.

 

2. יום טוב

יש את אנשי חיים רפאל ויש את אנשי יום טוב – אבל אתם לא חייבים לבחור. יום טוב שהחלה את דרכה אף היא כמעדנייה משפחתית התרחבה כבר למיני אימפריה שחולשת מלבד המעדנייה המציעה מגוון של נקניקים, גבינות ומוצרי מעדניה משלימים גם על סנדוויצ׳יה שבהכ תוכלו לקבל את המעדנים הנפלאים שלה בתוך כריכים, וחנות לממכר ביצי דגים ומוצריהם. זה המקום לרכוש בו קוויאר משובח, בוטרגה (ביצי דגים משומרות במלח – נסו אותם על פסטה או על מקושקשת), ביצי סלמון בוהקות ועוד.

יום טוב המעדנייה, לוינסקי 43, תל אביב  03-6813730.
יום טוב בוטרגה, לוינסקי 47 פינת נחלת בנימין, תל אביב.

יום טוב הסנדוויצ׳יה, לוינסקי 30, תל אביב.

3. מלאכת הטוחן

אם אתם אוהבים טחינה, זוהי נקודת עצירה חובה. בית מלאכה ארטיזנלי לייצור טחינה גולמית, מלאה, משומשום לא קלוי בשיטות מסורתיות. את סודות הנוזל הנחשק למד עמית כהן, הבעלים, בחברון, בשכם ובעג׳ר וכאן הוא מציע לא רק טחינה משובחת, שונה מאוד מזו שאתם מכירים, אלא גם שלל מוצרי שומשום טעימים כגון ממרחים מתוקים ומלוחים על בסיס שומשום, חלב שומשום וחטיפי שומשום.

מלאכת הטוחן. השוק 5, תל אביב. 054-2121169.

4. אלברט

הקונדיטוריה הקטנה הזו פועלת עוד משנות השלושים של המאה הקודמת, אז פתח אותה אלברט, שעלה לארץ מסלוניקי. היום בנו יעקב ממשיך את המסורת ומייצר בעבודת יד מרציפן מעולה עשוי סוכר ושקדים בלבד, ממתקי חבושים מצופים קוקוס, מרציפן מרנג, ועוד מיני עוגיות ומגדנאות שכבר אי אפשר להשיג בשום מקום אחר. העיצוב נשאר כשהיה – שולחנות פורמייקה וכסאות סוכנות אבל זה כל הקסם. נקודת עצירה חובה לחובבי מרציפן.

אלברט, מטלון 36, תל אביב. 03-6823863.

5. תבליני חבשוש

שוק לוינסקי ידוע בחנויות התבלינים המשובחות שהוא מציע וחיים חבשוש היא אחת הוותיקות והמעולות שבהן. אורי חבשוש, דור שלישי לתבלינאים עומד כאן מדי יום וישמח למכור לכם כל תבלין אפשרי שתעלו על הדעת, תערובות תבלינים ייחודיות לקציצות, לשווארמה ולאורז, וגם שיקויים נגד עין הרע וקמעות למזל. כאן קונים גם פירות יבשים וקטניות, וחליטות נפלאות לתה.

תבליני חבשוש, החלוצים 18, תל אביב. 03-6822570.

בוקר וצהריים בשוק:

1. הגזוז של בני

אי אפשר לפספס את הגזוז הכי טעים (וגם הכי יפה) בעיר. בני בריגה, שהיה בעבר בעלים של מסעדה בנווה צדק פתח את הבוטקה הקטן שלו שבו הוא מוכר לעוברים ולשבים כוסות גזוז מושקעות במיוחד עשויות מסירופים ביתיים ועמוסות בשפע של עלי תבלין, פרחים ופירות. כשתסיימו לצלם את הכוסות היפהפיות שלכם ולהעלות לאינסטוש, תוכלו לזלול פה גם מרציפנים נהדרים וצבעוניים בעבודת יד ולשתות קפה מצויין.

קפה לוינסקי, לוינסקי 41 תל אביב. 054-4488480.

2. קפליקס

הסניף השכונתי של בית הקלייה המהולל משכונת נגה ביפו כבר הפך לחלק אינטגרלי מהנוף המקומי. הוא ניצב על פינת רחוב ומושך אליו בכל שעות היום צעירים שחושקים בכוס קפה משובח עם הכוס שעליה מצוייר חתול, מאפים טריים וישיבה בחברותא על הספסל הקיבוצי בחוץ. אפשר לשתות במקום ואפשר לקנות הביתה את אחת מתערובות הקפה המצויינות שמוכרים כאן.

קפליקס, מרחביה 6, תל אביב. 03-6097320.

3. מתי המקלל

זוהי אינה סתם חמארה, זהו מוסד של ממש. מתי לנדנשטיין, ניצול שואה בן 88 ידוע בשם מתי המקלל בגלל הנאצות שהוא נוהג להרביץ באורחיו (במיוחד באהובים שבהם). עוד ידוע כי הבירה שנמזגת פה היא אחת הטובות בעיר, בשל הקפדה יתרה על קירור ומזיגה נכונה. כיום מנהל את המקום בנו של מתי, שמארח בכל שעות היום את המבקרים, רבים מהם קבועים האוחזים בהרגלים מוזרים (כמו המלחת הבירה לפני השתיה). האוכל כאן בסיסי אבל טעים מאוד וכולל מנות כמו הרינג, מקושקשת עם קבנוס ופלטת נקניקים.

מטלון 41, תל אביב.

4. סוויט בוקס

הבייקרי האמריקאי המצויין הזה הוא המקום לעצור כשאתם מרגישים שרמת הסוכר שלכם בדם יורדת. יש כאן מאפים מוגזמים בסגנון אמריקנה כמו סטיקי באנז בזיגוג לבן, ניו יורק צ'יז קייק, קאפקייקס ועוגיות שוקולד צ'יפס ענקיות שהן ארוחה שלמה. אם נדמה לכם שאתם בדיאטה תמיד תוכלו לרמות את עצמכם עם קאפקייק מיני זעיר ויפהפה.

סוויט בוקס, החלוצים 6, תל אביב. 03-6196030.

5. בורקס פנסו

אי אפשר להשלים ביקור בשוק לוינסקי בלי לאכול בורקס, והקול שלנו הולך לבורקס פנסו, מקום ותיק הפועל עוד משנות השישים של המאה הקודמת ומספק לבאי השוק בורקסים מסורתיים במילוי גבינה, תרד, תפוחי אדמה או פטריות וגם את ההמצאה הישראלית שאי אפשר בלעדיה – בורקס פיצה.

בורקס פנסו, לוינסקי 43, תל אביב. 054-5866366.

דרינקים ונשנושים:

1. אוזריה

המסעדה המקסימה של השפית אביבית פריאל אביחי היא אחת מחלוצות ההתחדשות של השוק, ומאז נפתחה לפני חמש שנים הצליחה להפוך ללוקיישן מועדף לארוחת צהריים בלתי מחייבת או לערב כייפי. האוכל כאן כולו בצלמה ובדמותה של השפית החייכנית – מקורי, שמח, ומציע ויראציה אישית על המטבח הים תיכוני עם מנות כגון ברוסקטות עם פלפל קלוי על קרם שקדים או טונה מעושנת וצ׳ימיצ׳ורי; מחבת קלמרי עם שעועית שחורה וצ׳יפוטלה מעושן; סינייה קבב טלה בטחינת הר ברכה ועוד. בבר הצמוד ששייך אף הוא לפריאל אביחי תמצאו מנות סופלאקי והרבה אוזו.

אוזריה, מטלון 44, תל אביב. 03-5330899.

אוזריה סופלאקי בר, זבולון 25, תל אביב. 058-5330988.

2. ביר באזאר

הסניף הלוינסקאי של בית הבירה משוק הכרמל הוא בית לבירות הבוטיק הישראליות: תוכלו למצוא כאן למעלה מ-100 סוגי בירה של כמעט כל מבשלת בוטיק הפועלת בארץ. אין כאן גולדסטאר ואין כאן מכבי – זה המקום לטעום ולנסות את התוצרת המעניינת שיש לתעשיית מבשלות הבוטיק הישראלית להציע. בירת פסיפלורה, בירות צ׳ילי, מבחר מעולה של בירות חיטה ישראליות ועוד ועוד. לצד הבירות תוכלו לאכול מנות שמבוססות על טעמי השוק כגון פלטת דגים כבושים, סלט ביג לוינסקי עם פיצוחים ועוד.

ביר בזאר, זבולון 13, תל אביב. 03-6125029.

3. דלידה ודלידה בר

עוד אחת מחלוצות ההתחדשות של השוק היא דלידה, מסעדה שמגדירה את עצמה כחמארה אירופאית. התפריט כאן משלב את חומרי הגלם המסורתיים של השוק עם מטבח מדוייק ומתוחכם, מה שאומר מנות כגון חציל בגלייז רימונים, קרוטוני פיתה, טחינה גולמית ופטל מיובש או מנה שכבר הפכה למנת הדגל של המקום – ברולה פלפלים חריפים וגבינת פטה. אפשר לאכול פה גם ארוחות של ממש עם מנות כבדות ועשירות יותר – אל תפספסו את ה״סטייק״ בריוש ומוח עצם המוגש על ציר בקר ופרחי היביסקוס, ערמונים וקרם ארטישוק ירושלמי.
בבר של הדלידה השוכן ממש מעבר לכביש תוכלו ללגום קוקטיילים מתוחכמים ולנשנש מנות קטנות באותה הרוח.

דלידה, זבולון 7, תל אביב. 03-5369627.

חציל בגלייז רימונים, קרוטוני פיתה, טחינה גולמית ופטל מיו

4. פיצה לילה

מאז נפתחה לפני פחות משנה כבר הצליחה פיצה לילה לרכוש לעצמה מעמד מכובד של אחת הטובות בעיר, ויש האומרים אף הטובה ביותר. את המקום פתחו שף יוצא מפעלות אייל שני ומנהל שבא מטוני וספה, והתוצאה היא מקום מהודק ששוכן במדרחוב קטנטן (ממש מול קפליקס) ומציע תפריט של שלושה סלטים ותשע פיצות בסך הכל. אבל הסלטים נפלאים (נסו את סלט הקולורבי הצלוי עם עלי הבייבי וגבינת גורגונזולה) והפיצות מציגות שילובים בלתי שגרתיים כמו סלמון מעושן, תרד, ביצת עין ופסטו. הבצק מושלם ומבחר המשקאות האלכוהוליים המוגש לצד האוכל מבטיח לכם חוויה מספקת בכל המובנים.

פיצה לילה, מרחביה 4, תל אביב. 03-5168244.

5. הטחינייה

השף יהונתן ברבי ברבי שסיים לימודים בקורדון בלו הפריזאי ועשה סטאז׳ אצל אלן דוקאס החליט כשחזר לארץ להשתקע דווקא בלוינסקי ולפתוח דווקא מקום שעושה כבוד לטחינה. הטחינייה שנפתחה בפברואר האחרון היא בית אוכל צנוע וכייפי עם השפעות איטלקיות וספרדיות, למשל קציצות חצילים עם קינואה על טחינת אריסה; טונה במרינדת דבש כמהין וג'ינג'ר, קציפת טחינת פלפל פדרון וג'ל תפוז וג'ינג'ר; טחינת פאבה עם זרעי עגבניה, סלט עשבי תיבול, חצילים וביצה רכה ועוד. את הכל מורידים בגרון עם הרבה אוזו ויין.

הטחינייה, לוינסקי 33, תל אביב. 03-973-5545.

נגישות